הכל לגבי יינות שרי

הכל לגבי יינות שרי

מה זה יין שרי?

יינות שרי, עם שורשים המעוגנים באזור אנדלוסיה של ספרד, מייצגים שילוב של האדמה, חומרי הגלם וטכניקות עתיקות יומין. זה לא סתם עוד יין - זוהי עדות למומחיות ולמסורת של דורות. שרי הוא בעצם יין מחוזק בברנדי, והוא יכול להיות יבש או מתוק, כתלות בזן הענבים ובסגנון השרי. 

 

יינות שרי מיוצרים משלושה זנים - הפלומינו (Palomino), שהוא הבסיס לרוב זני השרי היבשים, פדרו חמינז (Pedro Ximenez), שאותו מייבשים בשמש מה שהופך אותו לבסיס לרוב הסגנונות המתוקים יותר של השרי, והמוסקטל (Muscar/Muscatel), פחות נפוץ מפדרו חמינז אך לא פחות חשוב בהפקת שרי מתוק, עם פרופיל פרחוני ארומטי. 

 

היין מגיע בבלעדיות מ"משולש השרי" שבאנדלוסיה. אזור זה, המחבר בין חרז דה לה פרונטרה (Jerez de la Frontera), סנלוקר דה ברמדה (Sanlúcar de Barrameda), ואל פוארטו דה סנטה מריה (El Puerto de Santa María), נהנה משילוב ייחודי של אקלים ואדמה המאופיינת בתכולת הגיר הגבוה בה. סוג אדמה זה שומר על לחות מכמות הגשמים המוגבלת, ומספק לגפנים אספקה קבועה של מים במהלך חודשי הקיץ הצחיחים, ובכך מובטח תהליך התבגרות בריא של הענבים. 

 

מה היא שיטת הסולרה?

אולי אחד האלמנטים המרתקים ביותר בייצור שרי הוא טכניקת הסולרה(Solera), שמבטיחה שיין השרי ישמור על איכותו העקבית לאורך שנים. חביות מלאות ביינות מבצירים שונים מאורגנות במערכת מדורגת. כאשר שואבים יין מהחביות העתיקות ביותר (סולרה) לביקבוק, הן מתמלאות מחדש ביין מהשורה שמעליהן, המכונה "קריאדרה ראשונה". תהליך זה נמשך ועובר למעלה אל היינות הצעירים ביותר. לאורך זמן, מתקבל בלנד הרמוני של יינות בגילאים משתנים. 

 

הפלור

בסוגים מסוימים של שרי, שכבת שמרים בשם פלור (Flor) נוצרת באופן ספונטני על פני היין במהלך תהליך ההתיישנות בחביות, תהליך זה מגן על היין מפני חמצון יתר, תוך הענקת טעמים ומרקמים ייחודיים. בדרך כלל, יין שרי שיושן מתחת לפלור הוא בדרך כלל קליל יותר ובעל אופי חרפרף ומלוח. 

 

סוגי השרי:

לשרי מספר סוגים שונים, לכל אחד מאפיינים משלו;

  • פינו ומנזנייה (Fino&Manzanilla): שני סוגי שרי יבש, שניהם מיושנים מתחת לפלור, וכתוצאה מכך לשרי צבע חיוור וניחוח רענן דמוי שקדים. ההבדל טמון במקורם, כאשר המנזנייה מגיע אך ורק מסנלוקר דה ברמדה, ומציג רמזים מלוחים יותר. 

 

  • אמנטידו (Amontillado): מתחיל בתור פינו אבל עובר להתיישנות חמצונית כאשר הפלור פוחת, מה שמוביל לצבע עמוק יותר וטעם עשיר יותר.

 

  • פאלו קורטאדו (Palo Cortado): ין שרי נדיר, מתחיל את חייו תחת פלור, אבל בגלל תנאים ייחודיים הפלור מת והיישון החמצוני משתלט, ומציע איזון נדיר של עושר ורעננות. 

 

  • אולורוסו (Oloroso): מיושן אך ורק בחמצון (ללא הפלור), לסוג הזה פרופיל חזק עם רמזים בולטים של פירות יבשים ואגוזים.

 

  • פדרו חמינז ומוסקטל (Pedro Ximenez&Muscatel): סוגי השרי הללו בולטים במתיקותם, כשהראשון עשיר וקצת "סירופי", והאחרון פרחוני וארומטי.

 

  • Cream, Pale Cream, Medium: יינות שרי שנוצרו מערבוב שרי יבש ומתוק, ויוצרים מגוון יינות חצי מתוקים.



המגוון של יינות שרי, מיבש ועד מתוק, מציע משהו לכל חך. הייצור שלו, המושרש במסורת אך מעודן על ידי חדשנות, ממצב את השרי כיין ספרדי הראוי לחקירה והערכה מצד חובבים ואנשי מקצוע כאחד.



מוצרים דומים